Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Omsorg & stöd

Vanliga frågor och svar

  • Hur ansöker jag om e-faktura?


    Hur får jag tillgång till e-faktura från Halmstads kommun?
    Anmälan till tjänsten e-faktura gör du i din Internetbank. Du letar upp Halmstads kommun i listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura och fyller sedan i anmälningsformuläret. Nästa gång du betalar en faktura från Halmstads kommun i din Internetbank kan du även följa den länk som visas för att komma till anmälningsformuläret.

  • Hur söker jag försörjningsstöd (socialbidrag)?


    Är du i behov av att ansöka om ekonomiskt bistånd? Då kontaktar du kommunen genom att ringa 035-13 70 00 eller e-posta till direkt@halmstad.se.När du kommer på inbokat besök kommer en handläggare utreda om du har rätt till ekonomiskt bistånd. Du får information om vilka uppgifter och handlingar som måste lämnas för att utredningen ska kunna genomföras. Det är viktigt att du tar med de handlingar som efterfrågas, samt att ansökningsblanketten är fullständigt ifylld.Detta är vad du ska ha med diglänk till annan webbplats.Ansöker du för första gången kommer du till ”Mottagningsgruppen” för ett nybesök. Du och handläggaren går då igenom vad du gjort de senaste tre månaderna för att klara din ekonomiska situation. Besöket beräknas ta cirka 1 timme.
  • Medborgarlöften


    Medborgarlöften är ett nytt sätt att arbeta brottsförebyggande. Det innebär att kommunen och polisen tillsammans tar fram konkreta åtgärder som ska leda till att invånare i Halmstad känner sig tryggare och att brottsligheten minskar.
  • Besked om donationsmedel från utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen?


    Du som sökt donationsmedel från utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen får besked efter den 10 december genom din bank. Besked om tilldelning lämnas endast på detta sätt, inte via brev, telefon eller besök hos kommunen. Om du sökt donationsmedel men inte fått något besked betyder det att du inte har blivit beviljad något donationsmedel i aktuell ansökningsperiod. Utdelningen av donationsmedel från utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen görs i mitten av december. Det sker en inbetalning på angivet konto.
  • Kan jag hjälpa till med boende för flyktingar?


    Ja – det finns olika sätt att hjälpa till:Hyra ut boendeDet finns möjlighet att hyra ut boende med plats för minst 50 personer till Migrationsverketlänk till annan webbplats.Har du plats för ett mindre antal personer i en fastighet, kan du hyra ut den direkt till en flyktingfamilj genom ett vanligt hyreskontrakt. Det är i dagsläget behov av ettor och det måste vara ett förstahandskontrakt. Kan du erbjuda denna typ av boende, vänd dig till Halmstads kommun.
    Ta emot en ung person i hemmetDu kan även ta emot ett barn eller ungdom i ditt hem för en kortare eller längre tid, genom att bli familjehem.Starta HVB-hemDu kan starta ett privat HVB men kommunen hyr inte hela boenden för ensamkommande flyktingbarn, utan prioriterar att starta och driva egna boenden. Du är därför inte garanterad något mer än att kommunen kan hyra enstaka platser vid behov.Det behövs olika former av tillstånd för att starta ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn beroende på omfattningen och inriktningen på verksamheten. Här finns en tillståndsguide för att komma på rätt väg.
  • Hur söker jag trygghetslarm?


    För att känna trygghet i bostaden dygnet runt kan ett trygghetslarm vara till hjälp. Med ett trygghetslarm kan du enkelt påkalla hjälp vid oförutsedda händelser, till exempel om du ramlar eller blir akut sjuk. Ansökan om och uppsägning av trygghetslarm gör du genom att ringa till 035-13 70 00 eller e-posta till direkt@halmstad.se. Du kan också ladda ner blankett eller söka via e-tjänst.