Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

E-faktura

E-faktura, för privatpersoner

Du som betalar fakturor till Halmstads kommun kan välja att betala via e-faktura. Du kan betala dina egna fakturor eller som anhörig till en annan person som är kund hos oss, exempelvis en make/maka/sambo eller förälder.

Fördelarna med e-faktura är många:

  • Du slipper betala en fakturaavgift
  • Det är miljövänligt
  • Information som OCR-nummer, förfallodag, plusgiro/bankgiro och belopp är redan ifyllt, allt du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och godkänna betalningen.
  • Du får dina fakturor samlade på en plats och kan komma åt dem var du än är.

Allt du behöver är en internetuppkopplad dator eller telefon med tillgång till din Internetbank.

Du kan även kombinera tjänsten med autogiro, då får du specifikationen i Internetbanken och betalningen dras automatiskt med Autogiro på förfallodagen.

Hur får jag tillgång till e-faktura från Halmstads kommun?
Anmälan till tjänsten e-faktura gör du i din egna Internetbank. Du letar upp Halmstads kommun i listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura och fyller sedan i anmälningsformuläret. Nästa gång du betalar en faktura från Halmstads kommun i din Internetbank kan du även följa den länk som visas för att komma till anmälningsformuläret. Har du frågor så kontakta Halmstad Direkt på telefonnummer 035-13 70 00.

E-faktura, för leverantörer

För att effektivisera och minska kostnaden för fakturahanteringen arbetar Halmstads kommun aktivt för att öka antalet fakturor som skickas som e-faktura.
E-faktura innebär fördelar även för dig som leverantör då det är billigare att skicka än en pappersfaktura samt innebär kortare handledningstid och därmed snabbare betalning.

Som leverantör kan du skicka fakturor elektroniskt till Halmstads kommun på följande sätt:

  • Skicka e-fakturor på fil via fakturaväxel eller dylikt
  • Registrera din faktura direkt i fakturaportalenlänk till annan webbplats (lösenord: Halmstad)

E-faktura via fakturaväxel
Svefaktura eller edifact kan skickas till vår VAN-leverantör Tieto, för mer information om efakturaformat och GLN-koder se dokumentet Elektronisk fakturering till Halmstads kommunPDF.

Fakturaportalen
Fakturaportalen är en internetbaserad tjänst som gör det möjligt för kunder att få sina leverantörsfakturor elektroniskt. Leverantörerna kan antingen helt gratis registrera fakturor i webbformuläret, eller skicka skrivar- eller fakturafiler från sitt faktureringssystem. Då fakturor från Fakturaportalen är elektroniska kan kontroller göras på innehållet. Leverantören kan känna sig säker på att fakturan är riktig och har nått kunden. Fakturaportalen hanterar kvittenser av skickade fakturor.

Scannad faktura
I de fall det inte är möjligt att skicka elektronisk faktura via fakturaväxel, virtuell printer, fakturaportalen eller dylikt scannas pappersfakturorna av vår scanningleverantör Coor i Luleå.

Vid beställningstillfället är beställaren skyldig att uppge en referenskod som ska anges under "Er referens" på varje faktura (inget namn ska anges i detta fält). Koden kan även skrivas i adressfältet med texten "Ref" framför.

För bättre hantering av scanning vill vi göra er uppmärksamma på att till adressen i Luleå skickas bara faktura eller kreditfaktura, allt annan som t.ex. order, följesedel, varor med mera, skickas till vår leveransadress i Halmstad.