Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Ansök om bygglov och andra byggärenden

I de flesta fall behöver du söka bygglov eller göra en anmälan när du ska bygga nytt, bygga till eller ändra en byggnad. Du kan även behöva ansöka om lov för rivnings- eller markarbeten. Men det finns också åtgärder som varken kräver ansökan eller anmälan.

Är det här första gången du är inne och läser om bygglov? I så fall föreslår vi att du börjar med att ta reda på vad som gäller för ditt projekt.

Det kan också vara bra om du läser mer om hur bygglovsprocessen går till innan du gör din ansökan eller anmälan.

Så här ansöker du

Ansök eller anmäl via e-tjänstenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster genom att logga in med din e-legitimation. I e-tjänsten får du guidning genom ansökningsprocessen steg för steg. Ärendet är sedan lätt att följa, du får ett mejl eller ett sms så fort det har hänt något i ditt ärende och du får besked direkt via e-tjänsten när ditt ärende är klart.

Vad kostar det?

Se avgifter för bygglov.

Hur lång tid tar det?

Handläggningstiden för ett bygglov varierar över året och beror dels på åtgärdens omfattning och dels på hur många ansökningar som lämnats in under perioden. Handläggningstiden är högst tio veckor från det att ärendet är komplett, men oftast går det fortare än så.

Faktorer som påverkar handläggningstiden:

  • Om din ansökan är fullständig direkt när du skickar in den blir handläggningstiden kortare. Att en ansökan är fullständig innebär att alla handlingar och uppgifter som behövs för att fatta beslut i ditt ärende finns med.
  • Om den planerade åtgärden avviker från detaljplanens bestämmelser, eller om åtgärden ligger utanför detaljplanelagt område, måste grannar och andra berörda få möjlighet att yttra sig. Detta gör att handläggningstiden blir längre.
  • Vissa ärenden beslutas av byggnadsnämnden som har sammanträde en gång per månad.
  • Om åtgärden är utformad så att utseendet på den är anpassad till byggnaden och området går handläggningsprocessen fortare.
  • Arbetsbelastningen på avdelningen. De flesta ansökningarna kommer in på våren. Att ansöka på hösten innebär oftast kortare handläggningstid.
    Svårighetsgraden i ärendet.