Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Faktura och betalning

Avgift för förskola, pedagogisk omsorg eller fritidshem betalas via faktura eller autogiro. Fakturan skickas automatiskt till dig  i mitten av varje månad och sista betalningsdatum är vanligtvis den 28:e.

Dela faktura

Om vårdnadshavare vill dela på fakturan ska den vårdnadshavare som inte står på fakturan ansöka om samma plats som barnet har. Logga in och ansök om delad faktura i vår e-tjänstlänk till annan webbplats. Om det gäller flera barn måste en ansökan göras för varje enskilt barn.

Frågor och svar om faktura och betalning

Om du t.ex. behöver hjälp med att

  • få en ny, skjuta upp, dela eller delbetala en faktura
  • vill veta hur mycket du har kvar att betala 
  • vill veta om vi tagit emot din betalning

Kontakta Halmstad direkt och uppge ditt kundnummer eller personnummer.

  • Jag har betalat samma faktura två gånger?


    Om du har betalat samma faktura två gånger behöver du kontakta Halmstad direkt. Det är först när vi kan se i systemet att en dubbel betalning är gjord som vi kan göra en återbetalning.
  • Hur ändrar jag min fakturaadress?


    Fakturaadressen uppdateras i våra system när din folkbokföringsadress är ändrad. Det är därför viktigt att du anmäler adressändringen till folkbokföringen (Skatteverket)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Observera att det kan ta ca 1 vecka innan adressen uppdateras i vårt system.
  • Varför har jag inte fått någon faktura?


    Anledningen till att du inte fått någon faktura kan bero på olika anledningar.
    • Allmän förskola - om ditt barn har allmän förskola och är i förskolan 15 timmar eller mindre i veckan så betalar du ingen avgift mellan september och maj.
    • Flytt - om du har flyttat är det viktigt att din adress är ändrad i folkbokföringen på Skatteverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, det är där vi hämtar din adress när vi skickar ut fakturan.
    • Inga lämnade inkomstuppgifter - för att du ska få en faktura behöver du ha lämnat dina inkomstuppgifter i vår e-tjänst, annars debiteras du senare efter den årliga inkomstkontrollen

  • Varför har jag fått en påminnelse eller inkassokrav?


    Det kan vara så att du var lite sen med din inbetalning och påminnelsen skickades ut innan betalningen registrerades hos oss. Vill du kontrollera att betalningen är mottagen kan du kontakta Halmstad direkt.