Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Årlig inkomst- och sambokontroll

Varje år kontrollerar kommunen din inkomst och vilka som bor i samma hushåll. Kontrollen sker genom att jämföra uppgifterna du har registrerat i e-tjänsten med Skatteverkets register.

Om den inlämnade inkomstuppgiften varit högre eller lägre än den faktiska inkomsten innebär det att kommunen i efterhand fakturerar eller betalar tillbaka avgiften. Du som vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållande så att avgiften för förskola, pedagogisk omsorg och fritids blir rätt.

Årets inkomst- och sambokontroll görs i augusti och september.

Om du har betalat för lite

Har du betalat för lite avgift kommer du att få en faktura. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. Kan du inte betala din faktura som du fått vid den årliga inkomstkontrollen kan du ansöka om delbetalning.

Ansök om delbetalninglänk till annan webbplats                    

Om du har betalat för mycket

Om hushållet har haft en för hög inkomst registrerad i e-tjänsten system har du fått för höga fakturor och därför betalat för hög avgift. Har hushållet betalat för mycket kommer kommunen att betala tillbaka överskottet så snart som möjligt.

Frågor och svar om årlig inkomstkontroll

  • När gör ni inkomstkontrollen?


    Inkomstkontrollen görs varje år och är då en kontroll på inkomstdeklarationen, till exempel: år 2018 genomförs kontroll av 2016 års deklaration.
  • Vad kan jag göra om jag inte tycker att fakturan för inkomstkontrollen stämmer?


    Du kan beställa hem ett mer detaljerat underlag om du tycker att det som står på fakturan inte stämmer. Kontakta Halmstad Direkt på direkt@halmstad.se eller ring telefonnummer: 035-13 70 00 så skickar vi hem ett mer detaljerat underlag till dig.
    Bestrida fakturan Du kan bestrida en faktura antingen skriftligt eller per e-post. Innehåller din bestridan känsliga uppgifter vill vi ha in det skriftligen. I bestridan bör du skriva orsaken till varför du anser att fakturan är felaktig. När vi mottagit din bestridan gör vi en utredning och skickar hem ett svar till dig. Bestridan ska skickas till:
    Barn- och elevenheten
    Barn- och ungdomsförvaltningen
    Box 155
    301 05 Halmstad
    eller via e-post till bun.diarium@halmstad.se.

  • Uppdateras inte min inkomst automatiskt?


    Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Du som vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållande (personer med gemensamt hushåll) så att du får betala rätt avgift för hushållet.
  • Hur räknar kommunen ut rätt avgift?


    Kontrollen sker genom att den totala årsinkomsten (enligt skatteverkets register) delas med 12. Kommunen får då få fram en genomsnittlig månadsinkomst. Den jämförs sedan med den inkomstuppgift du lämnat och som är registrerad hos Halmstads kommun.